Magento 1 tuki päättyy – mikä eteen?

Magento 1:n tuen päättymisajankohta on nyt ilmoitettu: kesäkuu 2020. Tämä tarkoittaa, että uusia ominaisuuksia ja tietoturvapäivityksiä ei ole enää luvassa 06/20 jälkeen Magenton toimesta. Se ei tarkoita, että olemassaolevat Magento-kaupat […]

13.11.2018 // Tero // No Comments //

Magento 1:n tuen päättymisajankohta on nyt ilmoitettu: kesäkuu 2020.

Tie päättyy

Tie päättyy

Tämä tarkoittaa, että uusia ominaisuuksia ja tietoturvapäivityksiä ei ole enää luvassa 06/20 jälkeen Magenton toimesta.

Se ei tarkoita, että olemassaolevat Magento-kaupat lakkaisivat toimimasta kesäkuussa 2020.

Magento Enterprise Edition (nykyisin nimellä Magento Commerce) on lisenssimaksullinenn ohjelmisto. Sen ylläpitoa ja kehitystä ei yhteisö voi tarjota. EE-käyttäjillä ei ole käytännössä vaihtoehtoja: viimeistään 2020 on vaihdettava ohjelmistoa.

Magento Community Edition (nykyisin nimellä Magento Open Source) on aidosti avoimen lähdekoodin ohjelmisto. Tämä tarkoittaa sitä, että sen ylläpitoa ja kehitystä voivat tehdä muutkin kuin Magento itse. Magento-yhteisössä on jo olemassa Open Mage -projekti, johon kuka tahansa voi tehdä vikakorjauksia. Open Mage pyrkii tarjoamaan pitkän aikavälin tukea. Miten hyvin tuki jatkuu yhteisön tuen varassa, on suuri kysymysmerkki. Arvaukseni on, että tuki jatkuu vikakorjausten ja vaikkapa pakollisten PHP-versiopäivitysten osalta varsin hyvänä, mutta uusia ominaisuuksia tuskin näemme.

Lisäosatoimittajien Magento 1 kehitystyö on jo suurelta osin päättynyt. Tuen jatkuminen riippuu tietenkin kysynynnästä, mutta luonnollisesti end-of-life -päätöksiä tehdään koko ajan.

Joissakin tapauksissa kehittäjähteisön tuen varaan jääminen voi, väistämättä korkeasta riskitasosta huolimatta, olla varteenotettava vaihtoehto. Näin on erityisesti silloin, jos liiketoiminta on niin pientä, että uuteen alustaan siirtyminen ei ole taloudellisesti realistinen vaihtoehto.

Useimmilla vielä Magento 1:tä käyttävillä on nyt edessään alustan vaihto. Luonnollisin vaihtoehto on tietenkin Magento 2. Tästä syytä huomata, että M1 -> M2 siirtymä on lähempänä kokonaan uutta verkkokauppaprojektia kuin olemassa olevan kaupan versiopäivitystä. Teema, lisäosat, integraatiot, räätälöinnit yms. täytyy toteuttaa kokonaan uusiksi. Paljon riippuu käytetystä teemasta, meillä on hyviä kokemuksia tilanteesta, missä M1:ssä ja M2:ssa käytettiin samaa teemaa, jolloin M1-teemasta saatiin siirrettyä ulkoasu ja teeman asetukset pääosin M2-teemaan.

Kun alustan vaihtoehto on jokatapauksessa edessä, niin moni kauppias tarkastelee myös muita vaihteoehtoja kuin Magento. Mikäli Magento 1 on ollut liiketoimintaan vähän raskas ja kankea vaihtoehto, niin Magento 2 ei helpota tilannetta. Tällaisessa tilanteessa Woocommerce on usein varteenotettava vaihtoehto. Pitää kuitenkin huomioida, että Woocommerce ei ominaisuuksiensa osalta yllä Magenton tasolle.

Olen suositellut Gelon asiakkaille kaikkea näistä kolmesta vaihtoehdosta:

  • Vaihda Magento 2:n
  • Pysy Magento 1:ssä
  • Vaihda Woocommerceen

Magento-kauppiaan tilanteesta riippuu, mikä ratkaisu on kullekin oikea. Jos asiasta päättäminen tuntuu vaikealta, meiltä saat apua.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leave a Reply