Verkkokaupan käytettävyys: tekstejä ei vaan lueta

Usein, kun jotain menee vähän pieleen, voi oppia jotain. Olen toki jo pitkään tiennyt, että verkkosivun tekstejä ei lueta, mutta hiljattain sain asiaan lisävahvistusta. Verkkokaupan asiakkaalla oli paha ongelma: noutopisteen […]

17.12.2018 // Tero // No Comments //

Usein, kun jotain menee vähän pieleen, voi oppia jotain. Olen toki jo pitkään tiennyt, että verkkosivun tekstejä ei lueta, mutta hiljattain sain asiaan lisävahvistusta.

Verkkokaupan asiakkaalla oli paha ongelma: noutopisteen valinta ei onnistunut mitenkään. Saimme verkkokauppiaalta noottia, että kaupassa on pahasti vikaa.

Asiaa selviteltäessä kävi ilmi, että noutopistehaku toimi aivan hienosti. Asiakas oli vain kirjoittanut paikkakunnan nimen postinumero-kenttään. Kun postinumeron perusteella tehdään haku tarjolla olevista noutopisteistä, niin yhtään tulosta ei paikkakunnan nimellä tietenkään saatu.

Verkkokaupassa olivat osoitekentät väärässä järjestyksessä:

  • Postitoimipaikka
  • Postinumero

Suomessahan on tapana kirjoittaa ensiksi postinumero ja sitten vasta postitoimipaikka.

Syöttökentät olivat selvästi merkityt teksteillä, mutta tämä oli jäänyt asiakkaalta täysin huomaamatta. Hän oli kokeillut ostamista peräti viisi kertaa, eri laitteilla, kertaakaan kiinnittämättä huomiota kenttien otsikkoihin.

Sanomattakin on selvää, että kenttien järjestystä muutettiin kiireesti oikeaksi.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kommentoi