Näin onnistut verkkokauppakeskuksen tai alustapalvelun lanseerauksessa

Vanha sanonta menee niin, että kun markalla ostaa ja kahdella myy, niin kyseessä on hyvä bisnes. Olen eri mieltä. Parempi liiketoiminta on sellainen, jossa ei osteta lainkaan, myydään vain. Puhutaan […]

04.08.2020 // Tero // No Comments //

Vanha sanonta menee niin, että kun markalla ostaa ja kahdella myy, niin kyseessä on hyvä bisnes. Olen eri mieltä. Parempi liiketoiminta on sellainen, jossa ei osteta lainkaan, myydään vain.

Puhutaan siis välitysliiketoiminnasta. Verkkokauppakeskuksesta. Alustataloudesta. Osto- ja myyntialustasta. Nämä ovat onnistuessaan todellakin oikein hyvin kannattavia liiketoimintoja. Esimerkiksi Huutokaupat.com:n omistava Mezzoforte on tehnyt yli 4 miljoonaa euroa voittoa vuodessa jo kolmen vuoden ajan.

Paljastan nyt, mikä on menestyvän alustan salaisuus:

Raha.

Onnistuneesta markkinapaikasta esimerkki on AutoJerry. Talouslukujen perusteella sen markkinointiin on käytetty vähintään satoja tuhansia euroja.

Mitä yleisluontoisempi palvelu, sen enemmän se tarvitsee rahaa, verkkokauppakeskus vaatii jo useita (kymmeniä?) miljoonia, eikä välttämättä riitä sekään. Tästä esimerkkinä Sanoman MitäSaisiOlla.fi, joka kulki myös nimellä MSO.fi. Sanoma rummutti palvelua koko valtavalla mediakoneistollaan, mutta kauaa se ei silti elänyt.

Kansainvälisen lanseerauksen vaatimiin panostuksiin voi hakea esimerkkiä vaikka Woltista, joka yksistään viime vuonna käytti (yhteensä kaikkeen) 122 miljoonaa.

Onnistunut alustapalvelun lanseeraus alkaa siis sillä, että fokusoidaan kohderyhmä hyvin tarkasti ja kirjataan liiketoimintasuunnitelmaan kulupuolelle miljoona euroa markkinointiin.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kommentoi