Kuolleena syntynyt

K-Rauta julkaisi uudistetun verkkokaupan. Se näyttää kivalta. Valitettavasti K-Raudan verkkokauppa on tuomittu epäonnistumaan. Aika tiukka väite. Keskolla kun riittää osaamista ja resursseja. Antakaa kun perustelen. Havainnollistan asioita mielelläni esimerkkien kautta. Lähdetään liikkeelle […]

13.04.2015 // Tero // No Comments //

K-Rauta julkaisi uudistetun verkkokaupan. Se näyttää kivalta.

Valitettavasti K-Raudan verkkokauppa on tuomittu epäonnistumaan.

Aika tiukka väite. Keskolla kun riittää osaamista ja resursseja.

Antakaa kun perustelen. Havainnollistan asioita mielelläni esimerkkien kautta. Lähdetään liikkeelle aivan todellisesta kuluttajan  tarpeesta: tarvisisimme kipeästi uutta postilaatikkoa. Nykyinen on surkea ja lisäksi saanut iskuja. Lumiaura töytäisi kylkeen. Auto ajoi tuulen irtilennättäneen kannen ylitse.

Etsitään siis postilaatikkoa:

krauta1

Postilaatikkohaku. Hienosti toimii.

krauta2

Hyvin löytyy postilaatikoita.

Hienosti toimiva haku. Hakuehdotukset juuri niinkuin nykymaailmassa kuuluu olla. Hakutulokset ovat relevantteja. Juuri tuollainen metallinvärinen Bobi Classic kiinnostaisi.

Postilaatikon tuotesivu.

Postilaatikon tuotesivu.

Tässä vaiheessa eniten kiinnostaa, itse asiassa todella, todella paljon, että mitä Bobi mahtaa maksaa. Vaan tätäpä ei kerrota.

On vain linkki ‘Tarkista saatavuus kaupoista’.

Monta on kauppaa.

Monta on kauppaa.

Hintoja ei vieläkään.

No nyt löytyi hinta!

No nyt löytyi hinta!

K-Raudan valinnan jälkeen tuotteelle vihdoin ja viimein löytyi hinta. Se maksaa 219 €/kpl.

 

krauta6

Eiku, se maksaakin 199!

 

Oho, samalla tuotteella onkin samassa verkkokaupassa monta hintaa. Hiukan hämmentävää.

Nyt jos katsotaan asiaa käytettävyysnäkökulmasta tulee mieleen ilmiselvä parannus: mitä jos näytettäisiin suoraan kauppalistassa, mitä kyseinen tuote ao. kaupassa maksaa. Tai vielä paremmin, näytettäisiin automaattisesti halvin hinta, millä lootan voi tilata kotiin ja tilaus tehtäisiin sieltä, mistä halvimmalla saadaan.

Teknisinä muutoksina nämä olisivat varsin yksinkertaisia, mutta siihen on syynsä, miksi Kesko ei näin tee.

Keskon rakenne perustuu yrittäjävetoisiin kauppoihin. Kesko päättää, missä K-Rautoja, Rautioita ynnä muita K-kauppoja on. K-ryhmässä valvotaan tarkasti, että ryhmän sisäinen kilpailu pysyy kohtuullisena. Kullakin K-Raudalla on oma toimialueensa. Tämä on erittäin hyvä ja toimiva malli maankattavan myymäläverkoston pyörittämiseen.

Verkkokauppa on väistämättä koko maan laajuinen. Se ei sovi tähän muottiin. K-Raudan verkkokauppa tarkoittaa sitä, että

kauppiasyrittäjät joutuvat suoraan, kontrolloimattomaan kilpailuun toistensa kanssa.

Tämä ei ole kauppiaiden mieleen. K-Rauta Lahdesjärven kauppias ihan syystä vetäisi herneen syvälle nenuun, jos asiakaan tutkiessa hänen kauppansa tarjontaa mainostettaisiin, että muutaman kilometrin päästä saman tavaran saa pari kymppiä halvemmalla. Hintavertailu onkin tehty käyttöliittymässä tarkoituksella vaikeaksi.

Kauppiaiden etuja palvelee myös se, että logistiikkaa ei hoideta tehokkaasti massiivisesta keskusvarastosta, vaan hajautetusti kaupoista.

K-Raudan verkkokaupaa  ohjaavat aivan muut pyrkimykset, kuin kuluttajien palveleminen parhaalla mahdollisella tavalla.

Alueellinen kauppiasyrittäjäverkosto ja väistämättä maanlaajuinen verkkokauppa ovat perustavalla tavalla ristiriidassa keskenään.

Bauhaus kiittää.

 


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kommentoi