Monipuolista

kirjoittaja

in

Kirjoitettu: 22.7.2010

Eniten yrittäjyydessä viehättää sen monipuolisuus. Esimerkiksi tänään olen miettinyt markkinointistrategiaa ja tietokantarakennetta. Yrittäjän toimenkuvaan kuuluu kaikki, mitä yritys tekee ja kaikki sen funktiot.

Suurissa yrityksissä on joka asiaan omat spesialistinsa. Johtajankin työ on tavallaan spesialistin työtä: hän koordinoi toisten spesialistien tekemisiä. Generalisteja ei ole, eikä kaivata.

Vähän huono homma meille, joiden kiinnostuksen kohteet ulottuvat vähän joka puolelle, mutta ei oikein missään sen viimeisen bitin/pilkun/pykälän/viivan viilaamiseen.

Laajassa toimenkuvassa on kuitenkin yksi selkeä etu: kun yhdistelee monta eri asiaa, niin avautuu kenttää innovaatiolle. Uskon, että parhaat kaupalliset innovaatiot(*) syntyvät erilaisia asioita yhdistelemällä. Isot organisaatiot pyrkivät tähän yhdistelemiseen muodostamalla heterogeenisiä organisaatiota, mutta siinäkin on rajansa. Kahden ihmisen välillä kun on jo rajapinta, jonka ylitse eivät ideat siirry, jos molemmilla ei ole ainakin jonkinasteista käsitystä toisen alasta.

Erikoistuminen on koko nykyisen elintasomme perusta, joten se ei sinänsä ole pahasta. Mikroyrityksessäkin tämä pitää ymmärtää ja tehdä itse vain sellaiset asiat, joissa tuottavuus on paras tai joita ei kertakaikkiaan voi ostaa (esimerkiksi konsultti ei voi täysin korvata henkilökohtaista markkinointia millään). Muut kannattaa ostaa.

(*) Innovaatio on kielenkäytössäni tarkkaan määritelty asia. Se on: kaupallisesti menestynyt keksintö tai idea. Se ei ole sama asia kuin keksintö. Se ei ole sama kuin idea. Se ei ole sama kuin keksinnön tai idean ensimmäinen esiintyminen. Innovaatio on jokin uusi, kaupallisesti menestyvä juttu. Idea tai keksintö, jota ei ole kaupallisesti hyödynnetty, on tietyllä tavalla arvoton.

Teksasin kielellä sama sanotaan
“Ideas are shit, execution is king!”


Kommentit

12 vastausta artikkeliin “Monipuolista”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *