Mahtaakohan Google koskaan tehdä voittoa?

Siteeraan seuraavassa valikoituja kohtia mielenkiintoisesta Business Week onlinen artikkelista, joka on otsikoitu “Kannattaako Googlen puhdasoppisuus”. Rajoitettua liiketoimintaa. Miten Google voi koskaan tehdä rahaa? Yhtiön itsepäinen kieltäytyminen käyttämästä banneri- tai muita […]

22.06.2011 // Tero // 10 Comments //

Siteeraan seuraavassa valikoituja kohtia mielenkiintoisesta Business Week onlinen artikkelista, joka on otsikoitu “Kannattaako Googlen puhdasoppisuus”.

Rajoitettua liiketoimintaa. Miten Google voi koskaan tehdä rahaa? Yhtiön itsepäinen kieltäytyminen käyttämästä banneri- tai muita graafisia mainoksia poistaa siltä tulolähteen, joka on kaikkein kannattavin kilpaileville hakukoneille. Vaikka Googlella on muitakin tulolähteitä, kuten lisensointi ja tekstipohjaiset mainokset, yksityisomisteisen yhtiön liiketoimintamahdollisuudet jäävät rajoitetuiksi kilpailijoihin verrattuna.

AltaVistan pääjohtaja Greg Memo sanoo: “meidän toimintamallimme on paljon monipuolisempi”.

Google joutuu isoon testiin: voiko se jatkossa pidättäytyä maksetuista sijoituksista, joiden ansiosta kaupalliset sivustot voivat ostaa paremman sijoituksen hakutuloksissa. […] Googlen Sergey Brin ei myönnä olevansa huolissaan: “Jos joku etsii hakusanalla ‘syöpä’, tulisiko esittää sivu joka maksoi, vai sivu , jolla on parempaa tietoa?”. Brin veikkaa, että parempi tieto voittaa.

Mutta kun osakkeenomistajat alkavat vaatia vastinetta sijoitukselleen, Googlen täytyy ehkä unohtaa tunnontuskansa — erityisesti jos se haluaa pitää bannerimainokset poissa sivuiltaan.

———–

Linkki: http://www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/dec2000/nf2000127_947.htm (englanniksi)


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kommentoi