Lehdistötiedote: Ennakkolippu.com on tuonut markkinoille jokaiselle tapahtumanjärjestäjälle sopivan mobiililipun

Ennakkolippu.com on tuonut markkinoille uudenlaisen matkapuhelimessa toimivan lipun. Lippu toimitetaan asiakkaalle tekstiviestillä tai sähköpostilla ja asiakas avaa sen älypuhelimen selaimeen. Lippu tarkistetaan ja merkitään käytetyksi suoraan käyttäen asiakkaan matkapuhelinta. […]

03.12.2014 // Tero // No Comments //

Lippu toimitetaan asiakkaalle tekstiviestillä tai sähköpostilla ja asiakas avaa sen älypuhelimen selaimeen. Lippu tarkistetaan ja merkitään käytetyksi suoraan käyttäen asiakkaan matkapuhelinta. Erillisiä tarkistuslaitteita ei tarvita. Tarkistus on hyvin nopea ja yksinkertainen tapahtuma. Tapahtumanjärjestäjän käytössä olevilla turvamekanismeilla varmistaudutaan siitä, että lippu on aito.

Ennakkolippu.com mobiililippu ei vaadi tapahtumanjärjestäjältä mitään laiteinvestointeja. Siten ratkaisu on jokaisen tapahtumanjärjestäjän ulottuvilla.

Lipun ostajalta ei edellytetä erityisiä toimenpiteitä, kuten älypuhelinsovelluksen asentamista tms. Normaali kosketusnäytöllä varustettu älypuhelin riittää, näitä ovat esimerkiksi kaikki Android, iPhone ja Lumia -puhelimet. Sopivien puhelinten osuus kaikista Suomessa käytössä olevista matkapuhelimista on yli 60% ja kasvaa voimakkaasti.

Lipun kehitystyö ei sujunut aivan suoraviivaisesti. Ensimmäinen versio matkapuhelinlipusta perustui alalla yleiseen ns. 2D viivakoodiin ja erillisiin lukijalaitteisiin. Tämä osoittautui huonoksi ratkaisuksi. Ennakkolippu.com -palvelun tuottavan Gelo Oy:n yrittäjä Tero Lahtinen kommentoi: ”Suoraan sanoen ensimmäinen tuotos oli kehno. Lipuntarkistukseen tarvittavat laitteet olivat kalliita ja epäluotettavia, eikä tarkistus toiminut toivotulla tavalla. Samat ongelmat tuntuvat vaivaavan kaikkia markkinoilla olevia, samaan ideaan pohjaavia järjestelmiä.”

Todetut ongelmat on ratkaistu uudessa mobiililipussa innovatiivisella tavalla: ”Jouduimme palaamaan piirustuspöydän ääreen ja kehittämään uuden, toimivamman ratkaisun kokonaan toiselta pohjalta. Nykyinen ratkaisu toimii luotettavasti ja nopeasti. Tämä on tärkeää, sillä esimerkiksi pieneenkin urheilutapahtumaan saapuu useita satoja katsojia, suurin osa saman puolen tunnin aikana. Lipuntarkistus ei saa takkuilla. Lisäksi asiakaskunnallemme on tärkeätä, että ei tarvitse investoida satoja tai tuhansia euroja tarkistuslaitteisiin.”, toteaa Lahtinen.

Ennakkolippu.com mobiililipun kehittämiseen ei ole saatu Tekesiltä, ELY-keskukselta, EU:lta eikä miltään muultakaan instanssilta tukea sentin penniä. Lahtinen kommentoi: ”Mieluummin käytän aikani asiakkaiden kanssa keskusteluun, innovointiin ja tuotekehitykseen, kuin virkamiesten propuskoiden täyttämiseen tai hissipuheiden hiomiseen.”

Gelon Ennakkolippu.com -palvelu sisältää kattavan lippujärjestelmän sekä mahdollistaa pääsylippujen ja fanituotteiden nettimyynnin. Palvelua kehitetään aktiivisesti tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa tavoitteena tehdä siitä omassa segmentissään maailman paras.

Lisätiedot:

Tero Lahtinen