“Kauppa on ihan sekaisin”

Otsikon toteamus on lainattu eräältä asiakkaalta, tukkukauppiaalta, joka kertoi olevansa menossa Kiinaan isoille hankintamessuille: “Tulen näkemään siellä asiakkaitani, jota ovat tekemässä hankintoja.” Entä miksi kyseinen tukkukauppias on asiakkaani? Tietenkin siksi, […]

25.10.2013 // Tero // 30 Comments //

Otsikon toteamus on lainattu eräältä asiakkaalta, tukkukauppiaalta, joka kertoi olevansa menossa Kiinaan isoille hankintamessuille:

“Tulen näkemään siellä asiakkaitani, jota ovat tekemässä hankintoja.”

Entä miksi kyseinen tukkukauppias on asiakkaani? Tietenkin siksi, että he ovat avaamassa omaa verkkokauppaansa, joka on suunnattu suoraan kuluttajille. Kauppa on todella sekaisin.

Verkon vaikutus kauppaan on todella paljon laaja-alaisempi kuin pelkästään nykyisten vähittäiskauppojen liiketoiminnan siirtyminen osaksi verkkoon. Tämä näkyy yritysten kalvoilla ja iskulauseissa:

Jokainen joka voi, myy suoraan verkossa – Rome Advisors

ja

Kaikki mikä voi, digitalisoituu – Solita

Tämä johtaa myös maantieteellisten rajojen madaltumiseen ja katoamiseen. Aikaisemmin on ollut yrityksiä, henkilöitä ja yhteisöjä, joiden keskeinen tehtävä on ollut helpottaa rajojen ylittämistä: maahantuontiyrityksiä, tukkukauppoja, agentteja, kauppahuoneita, vientiyhdistyksiä, …

Kun rajat katoavat, kaikkien näiden toimijoiden on mietittävä oma roolinsa uudelleen. Paljon sellaista toimintaa, mikä ennen oli tarpeellista ja tuotti lisäarvoa on joko jo muuttunut tai hyvää vauhtia muuttumassa tarpeettomaksi, turhaksi, peräti haitalliseksi.

Teetkö sinä jotain eilen hyödyllistä, tänään tarpeetonta ja huomenna haitallista?


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kommentoi