Maailman arvokkaimmat brändit

28.9.2010 Interbrand-tutkimusyhtiö on jälleen julkaissut 100 parasta maailmanlaajuista brändiä -tutkimuksen. Tutkimusta siteerataan laajalti lehdistössä ja se onkin mielenkiintoista luettavaa. Maailman paras ei-yhdysvaltalainen brändi tulee muuten Suomesta. Sija kahdeksan ei ole […]

14.06.2011 // Tero // 12 Comments //

28.9.2010

Interbrand-tutkimusyhtiö on jälleen julkaissut 100 parasta maailmanlaajuista brändiä -tutkimuksen. Tutkimusta siteerataan laajalti lehdistössä ja se onkin mielenkiintoista luettavaa. Maailman paras ei-yhdysvaltalainen brändi tulee muuten Suomesta. Sija kahdeksan ei ole lainkaan huonosti. Naapurimaista Ruotsin paras brändi on sijalla 21. Ruotsalaisen talouden kilpailukyvystä kertoo se, että ruotsalaisia brändejä on listalla peräti kaksi. Muita naapurimaita ei listalla näy. Pienten maiden sarjassa Sveitsi on todellinen kuningas viidellä merkillä (sijat 27, 57, 80, 86 ja 94).

Raportissa on osio nimeltä 10 vahvien brändien periaatetta (10 principles of strong brands), joka esimerkkien avulla havainnollistaa keskeisiä brändin aineksia. Suositeltavaa lukemista.

Bränditutkimus kattaa vain yhtiöiden omistamat brändit. Uskallan väittää, että Coca Colaa (Interbrändin numero 1) arvokkaampiakin brändejä löytyy. Nämä brändit eivät vain ole minkään yksittäisen yhtiön hallinnasssa, joten ne ovat tutkimuksen ulkopuolella. Mitäkö ne ovat? Esimerkiksi olympiakisat, joka lienee maailman kaikkein arvokkain brändi. Miettikääpä vain, kuinka paljon valtiot ovat valmiita panostamaan kisoihin. Muutkin urheilutapahtumat ovat hirmuisen arvokkaita, vaikkapa jalkapallon MM-kisat. Muista brändeista voisi mainita shamppanjan, jota varmasti juodaan ja pidetään arvossa vielä pitkään sen jälkeenkin, kun sokerinen soodavesi on painunut historian hämärään.

Olympialaiset on muuten erinomainen esimerkki brändin merkityksestä: siitä miten brändi on kaikki. Olympiakisojen kiinnostavuus perustuu yksinomaan siihen, että kaikki maailman parhaat urheilijat haluavat osallistua ja menestyä niissä.

Ei mihinkään muuhun.

Jos urheilijat yht’äkkiä kollektiivisesti päättäisivät, että jotkin toiset kisat ovat arvokkaammat, eivätkä olympiakisat ole enää mitään, niin siinä olisi se taru. Tämän todennäköisyyden tosin osaa jokainen arvioida likimain olemattomaksi. Hyvä lisäpohdinnan aihe onkin, onko vahvaa olemassaolevaa brändiä mitenkään mahdollista horjuttaa tai kuinka sitä vastaan voisi kilpailla.

Linkit:
http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-2008/best-global-brands-2010.aspx
http://issuu.com/interbrand/docs/bgb_report_us_version?mode=a_p


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kommentoi