Näin teet yrityksellesi vahinkoa: CityDeal

Kovin sana markkinoinnissa tällä hetkellä on tarjouskuponki- tai ryhmäostosmarkkinointi. Tässä ostajille tarjotaan tuotteita isoilla alennuksilla rajoitetun ajan. Kauppa (ns. Diili) toteutuu vain, jos ostajia on riittävän monta. Suomessa alalla toimii […]

23.08.2011 // Tero // 13 Comments //

Kovin sana markkinoinnissa tällä hetkellä on tarjouskuponki- tai ryhmäostosmarkkinointi. Tässä ostajille tarjotaan tuotteita isoilla alennuksilla rajoitetun ajan. Kauppa (ns. Diili) toteutuu vain, jos ostajia on riittävän monta.

Suomessa alalla toimii mm. kansainvälinen GroupOn CityDeal palvelulla, Sanoma-konsernilla on Offerium ja MTV3:lla kimppadiili. Keskeinen toimintamalli on sähköpostimarkkinointi, mutta muitakin medioita hyödynnetään.

Kauppiaalle tämä markkinointitapa tuottaa valtavasti näkyvyyttä: CityDealin mukaan heidän mainossähköpostillaan on Suomessa 750 000 vastaanottajaa. Markkinointitapa on erittäin kallis: mukaan päästäkseen pitää antaa tuotteesta tai palvelusta alennusta vähintään 50% prosenttia. Ostajan maksamasta hinnasta myyjä saa tyypillisesti puolet, joten mukaan päästäkseen pitää myydä peräti 75% alennuksella.

Tämä on tietenkin tappiollista.

Homman juju onkin se, että näkyvyyden ansiosta saadaan uusia asiakkaita ja kate tehdään asiakkaiden lisäostoksilla. Tästä yhtälöstä tyypillisesti ensimmäinen osa toimii: olen kuullut CityDealin tuovan erittäin paljon asiakkaita. Yhtälön jälkimmäinen osa onkin se vaikea.

Yht’äkkisten suurten asiakasmassojen palvelu on niin haastavaa, että se usein epäonnistuu pahasti.

Olen todistanut tätä resurssien loppumista useammin kuin kerran: siivouspalveluyrityksen työnjohto selväsi ylikuormittui ja lopputuloksena oli, että palvelua ei ensin päässyt tilaamaan ja sitten sitä ei toimitettu sovitusti.

Siivousyritys ei koskaan myy useimmille CityDeal -asiakkailleen enää yhtään mitään.

Toisessa esimerkissä verkkokauppa myi runsaat määrät tablet-tietokoneita. He ilmoittivat laitteen toimitusajaksi 2-3 viikkoa. Ylipitkä toimitusaika antaa tietenkin negatiivisen kuvan kaupasta. Vielä pahempaa on, että he laittoivat erillisen tilauslomakkeen CityDeal-tuotteille: asiakasta ei siis edes yritetty saada rekisteröitymään varsinaisen verkkokaupan asiakkaaksi tai tilaamaan uutiskirjettä.

Verkkokaupan asiakasvirta jätettiin täysin hyödyntämättä.

City- ja kimppadiilit ovat tehokkaita, mutta kannattaa kyllä tarkkaan harkita, pystyykö sitten varmasti antamaan asiakkaille sellaisen palvelun, että he ostavat toistekin.

Ja siltikin, mieti vielä hetki: jos olet valmis antamaan alennusta 75%, pystyt kyllä houkuttelemaan asiakkaita muillakin keinoilla. Sellaisillakin, joiden tahtia pystyt kontrolloimaan.

Verkkokauppias, mietitkö mikä olisi sinulle oikea markkinointitapa? Pystymme auttamaan asiassa, ota yhteyttä!


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kommentoi